GI Metoden

Detta är inget bantningsinlägg, jag skriver varken om att ni ska sluta äta eller att alla är tjocka. Eller att jag är tjock. För det vet jag att jag inte är. Jag vill bara få ordning på kosten och på min kropp, kanske bli av med mina magproblem och få bättre immunförsvar så jag slipper ligga hemma sjuk hela tiden. Jag skulle även vilja bli av med lite mage och lite bröst , mitt mål är att kunna ha en bh från HM.
Ät tillräckligt så du orkar med allt, okej? ♥


Jag har börjat med något som heter Gi Metoden, de flesta har hört om den men vet kanske nte exakt vad det innebär. GI Metoden handlar om att äta nyttig mat, och utan att svälta, gå ner till den vikten man ska väga. Kroppen mår bra av denna kost då man äter mer protein och mindre kolhydrater. En liknande metod är LCHF, men detta är inte lika dramatisk.
Det finns en tabell över mat med lägst GI-värde och högt, man ska alltså äta mer av det med lite värde och mindre av det med högt. Vill ni läsa mer om det, hur det funderar och se listan så kan ni kolla in här:

GI Metoden


Jag ska prova att äta enligt GI i några veckor framöver för att min mage inte klarar av all pasta, ris och potatis som man annars äter. Jag behöver även sluta med sockret och all snabbmat, något man verkligen inte får äta.
Började igår och än så länge går det bra! Tänkte skriva ner ungefär vad jag äter på en dag så ni vet ungefär!

Frukost:
2 kokta ägg, bara vitan (gillar inte gulan)
En stor kopp te
En knäckemacka med lite bregott och 2 skinkskivor
En liten skål minikeso med lite värmda hallon

Detta håller mig mätt hela förmiddagen lagom till lunchdags, ibland även längre.

Lunch:
Ett glas mjölk eller vatten
Sallad och en bunt rivna morötter
En kycklingfilé, fiskbit eller annat protein
Ev någon sås till det
(En liten knäckemacka)

Här hänger det på skolan att jag får i mig tillräckligt. Ibland har de hemsk mat men då käkar jag massa sallad så jag ändå får i mig något och en knäckemacka så jag klarar mig tills jag kommer hem.

Mellanmål:
Alternativ 1: Minikeso och hallon
Alternativ 2: En stor kopp te
Alternativ 3: 2 koka ägg, bara vitan
Alternativ 4: Morötter som doppas i örtkryddad lättyoghurt
Alternativ 5: Cola Zero

Här beror det helt på hur hungrig jag är, alltså vad det var för lunch i skolan.
Oftast dricker jag ungefär 2 liter te på eftermiddagen.

Middag:
Ett glas mjölk eller massa vatten
Sallad och lite grönsaker t.ex. morötter, broccoli, majs, tomat, spenat
En kycklingfilé, fiskbit eller annat protein
Ev någon sås till det
Frukt till efterrätt
Här gäller det att äta sig mätt, annars går man och blir sockersugen på kvällen! Här är kanske ända gången på hela dagen jag äter tills jag inte kan få i mig något mer.

Kvällsmål:
Här blir det oftast massa te, lite cola zero eller morötter med yoghurtdip.


Som ni ser så svälter man inte och har man turen att fixa sin egna lunch blir det dessutom ännu lättare att hålla kosten!
Svårast är väl när man äter ute eller äter hos någon annan, men eftersom jag varit "kinkig" med maten ända sen jag varit liten och inte tyckt om speciellt mycket mat så är folk ganska vana vid det. Jag har en vana att äta hemma innan jag ska bort någonstans, så slipper man sitta hungrig om nu maten inte skulle passa.


Det var det jag ville skriva om GI. Någon av mina läsare som går på GI?
Isf, hur går det? Har ni märkt någon skillnad? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0